Dieta na 5

Każdy z nas pragnie zachować pełnię zdrowia i zapewnić je najbliższym by jak najdłużej cieszyć się wspólnymi chwilami. Jesteśmy tym co jemy, dlatego warto już dziś zadbać o odpowiedni jadłospis dla całej rodziny. Niestety mimo, że dostępność informacji na temat zdrowia i odżywiania jest coraz większa, wciąż zbyt małą wagę przywiązujemy do tego co jemy, a jeszcze mniejszą do tego jak często i kiedy jemy w ciągu dnia. Według przeprowadzonych w Polsce badańzaledwie 13% mieszkańców naszego kraju spożywa 5 posiłków dziennie zgodnie z zasadami zdrowej diety. Co więcej 41% z nas uważa, że jedząc trzy posiłki dziennie odżywia się zdrowo. Niestety nieregularne spożywanie 4 lub mniej posiłków dziennie może prowadzić do nadwagi, chorób dietozależnych i związanych z nimi problemów zdrowotnych.

Odpowiedzią na problem nieprawidłowego odżywiania się Polaków jest kampania Nestlé „5 posiłków dziennie”, której logo, czyli przygotowany przez specjalistów, łatwy do zapamiętania zegar,przypomina o regularnym spożywaniu posiłków.

Dlaczego właściwie powinniśmy spożywać akurat  5 posiłków w ciągu dnia?

Taki model żywienia przede wszystkim pozwala dostarczyć naszemu organizmowi odpowiednią ilość energii i składników odżywczych, niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania. Ponadto decydując się na regularne jedzenie w odpowiednich odstępach czasu, zyskujemy możliwość lepszej kontroli wielkości poszczególnych porcji,zapobiegając podjadaniu i przejadaniu się. Spożywanie małych  porcjiz kolei przyspiesza metabolizm i pomaga w utrzymaniu szczupłej sylwetki, a krótkie przerwy między posiłkami chronią przed spadkami poziomu glukozy we krwi i zapewniają uczucie sytość.Większa ilość posiłków to też większa ilość okazji do zjedzenia czegoś smacznego w ciągu dnia. W modelu 5 posiłkowych znajdzie się zatem także miejscedla małych przyjemności, które włączone do jednego z posiłków są spożywane rozsądniej niż podczas niekontrolowanego podjadania.

Jak zatem powinien wyglądać nasz 5 posiłkowy dzień?

Na start oczywiście śniadanie, czyli najważniejszy posiłek dnia, który powinien dostarczyć nam ok. ¼ całej energii jakiej potrzebujemy. Śniadanie powinniśmy zjeść w ciągu pierwszej godziny po przebudzeniu. Niech będzie lekkie, ale jednocześnie pożywne by przygotować nas na wyzwania nadchodzącego dnia. W tej roli świetnie sprawdzą się np. płatki z mlekiem i owocami.

3-4 godziny po śniadaniu jest czas na II śniadanie. Dzięki niemu nasz organizm utrzyma odpowiedni poziom koncentracji, a my powstrzymamy się przed podjadaniem i dotrwamy do obiadu. Najprostsza forma drugiego śniadania to oczywiście kanapki. Niech nie zabraknie w nich cennych warzyw.

Równie ważny jak śniadanie jest obiad. To największy posiłek w ciągu dnia gdyż powinien dostarczać ok. 1/3 całej energii jakiej potrzebujemy. W ramach obiadu sięgnijmy również po zupy i nie zapominajmy o surówkach i jarzynkach do drugiego dania.

Po obiedzie czas na ulubiony podwieczorek, dzięki któremu zredukujemy popołudniowy głód i wieczorny szturm na lodówkę.Podwieczorek jest świetną okazją do zjedzenia owoców lub czegoś słodkiego np. pianek czy żelek JOJO – a do tych nie trzeba chyba nikogo namawiaćJ. Idealna słodka przekąska to np. miseczka owoców udekorowana 5-6 piankami czy żelkami JOJO.

Choć wydawać by się mogło, że jest inaczej kolacja to również obowiązkowy posiłek. Jedzmy ją 2-3 godziny przed snem, aby trawienie nie zakłócało naszego nocnego odpoczynku. Kolacja powinna być lekkostrawna i niezbyt obfita – 1/5 dziennej energii, czyli mniej niż na śniadanie.

O czym jeszcze nie powinniśmy zapominać? O aktywności fizycznej i odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia! 1,5l i 3 razy po 30 minut w tygodniu to niezbędne minimum.

Taki rytm posiłków połączony ze spożywaniem wszystkich grup produktów spożywczych w proporcjach wskazanych przez piramidę żywienia, to droga do zrównoważonego sposobu żywienia i najlepsza inwestycja w zdrowie nasze i całej rodziny.