Twoje dziecko może być odkrywcą – pomóż mu spróbować.

Większość rodziców zapytana o to, czy chce by ich dziecko było kreatywne odpowiada bez wahania – TAK. Trudności zaczynają się potem. Pamiętamy np. Emila ze Smalandii, bohatera książek Astrid Lindgren, który ciągle wpadał na „genialne pomysły - np. włożył sobie wazę na głowę i potem nie mógł jej zdjąć. W takich sytuacjach stanowisko wielu rodziców nie jest takie jednoznaczne. Przykład Emila i jego pomysłów pokazuje jeden ze sposobów, w jaki dziecko bada otaczający je świat. Chłopiec robi różne rzeczy nie po to by kogoś zdenerwować tylko, dlatego, że chce sprawdzić np. to czy waza jest odpowiednia na głowę. Tu powraca pytanie czy pozwolić czasem na zwariowane pomysły i eksperymentowanie czy wychowywać dziecko, które nigdy nie wpadłoby na pomysł, by włożyć sobie wazę na głowę.

Czasy, kiedy wystarczyło mieć wiedzę na jakiś temat bezpowrotnie mijają. Rzeczywistość, w której żyjemy wymaga od nas abyśmy sami tworzyli i działali. Dzieci, którym umożliwia się eksperymentowanie i dochodzenie do rozwiązań, każdego dnia zdobywają zarówno wiedzę jak i umiejętności.

Jak rozwijać kreatywność u swojego dziecka?

Kreatywność jest przeciwieństwem nudy i rutyny. Jest zdolnością do tworzenia czegoś z niczego, umiejętnością tworzenia nowych rzeczy również z tego, co inni uznają za zbędne. To zdolność do poszukiwania nowych rozwiązań i umiejętność zadziwiania innych czymś zaskakującym. Dzięki kreatywności potrafimy inaczej spojrzeć na otaczającą nas rzeczywistość. Motywuje do działania, bez względu na możliwość poniesienia porażki, poszerza horyzonty, jest sposobem na nudę. Ludzie kreatywni, zawsze znajdą sobie zajęcie: projektują, eksperymentują, wymyślają nowe wynalazki. Wystarczy popatrzeć na dzieci bawiące się w parku. Często potrafią zrobić coś z niczego. Przedmioty zmieniają swoje przeznaczenie, wszystko jest możliwe.

Jak dorosły może stać się przewodnikiem w krainie kreatywności?

  • Nie podsuwajcie gotowych rozwiązań. Największą satysfakcje daje mu próbowanie nowych rzeczy, pomyłki, dochodzenie do istoty problemu. Dzięki temu ma poczucie sprawstwa.
  • Wspólnie rozwijajcie wyobraźnię. Zabierajcie ze sobą ołówek, kredki, notes, plastelinę. Mogą się przydać w podróży, poczekalni, restauracji. Notujcie dobre pomysły, szkicujcie plany i mapy.
  • Odkryjcie swoją pasję i dzielcie się nią ze swoimi dziećmi. Jeśli lubicie uprawiać ogród lub majsterkować - róbcie to razem z dziećmi. Jeśli lubicie fotografować - dajcie czasem dziecku aparat do ręki. Jeśli fascynujecie się kuchnią włoską - zaproście dziecko do kuchni i nauczcie przyrządzać ulubione dania. Szachy - czemu nie? Dużo więcej radości sprawi Wam pokazywanie dziecku tego, co naprawdę znacie i lubicie.
  • Dzielcie się wiedzą. Dlaczego jabłko spada? Co to jest prąd elektryczny? O co chodzi z tym marketingiem? Jeśli tylko potraficie, odpowiadajcie na pytania swojego dziecka. Sami rozpoczynajcie różne dyskusje. Powodów i tematów może dostarczyć uliczny korek, nagły brak prądu w domu, a nawet mleko, które wykipiało. Zadawajcie nietypowe pytania, np.:, co by było gdyby... (co byłoby gdyby nie było komputerów?, co by było gdyby zmieszać ze sobą nietypowe smaki?, co by było gdyby dorośli zamienili się z dziećmi?, co by było gdyby nie wymyślono komunikacji miejskiej? ) Pytań jest tyle ile tematów Was zainteresuje, a rozwiązań – tyle ile wspólnie wymyślicie.
  • Sami bądźcie ciekawi, twórczy i dociekliwi. Czytajcie książki, oglądajcie z dziećmi filmy przyrodnicze i historyczne, mecze, obserwujcie zjawiska pogodowe, dyskutujcie na tematy, o których mówi się w mediach.
  • Pozwólcie eksperymentować i tworzyć Nawet najbrudniejsze dzieci można wykąpać. Tornado nie przejdzie przez całe mieszkanie, jeśli zamkniecie je z dzieckiem w butelce. Niech dzieci bawią się nauką i uczą poprzez zabawę. Dzieci potrzebują motywacji i wsparcia, żeby zaczęły twórczo się bawić. Dlatego też unikajcie krytykowania pomysłów nawet, jeśli według Was nie są trafione. Pozwólcie dziecku się o tym przekonać i znaleźć kolejne rozwiązania. Okazujcie zainteresowanie wobec tego, co ono robi; doceńcie jego starania. Nie pozwól by twoją uwagę przykuwał wyłącznie zabrudzony rękaw czy bałagan towarzyszący eksperymentom
  • Dbaj o rozwój wszystkich zmysłów. Zorganizuj zabawę w kuchni, zadbaj o to by stymulować zmysł wzroku, słuchu, dotyku i smaku. Spraw, aby zabawa poszerzała horyzonty Twojej pociechy. Pozwól smakować, ugniatać, mieszać, ważyć, ubijać,

Wszyscy rodzą się kreatywni. Jednak to czy cecha ta zaniknie lub pozostanie z nami i będzie się rozwijała zależy między innymi od rodziców i najbliższego otoczenia. Powinniśmy wiedzieć, że jeśli dzieci nie są przygotowane na pomyłkę nigdy nie będą w stanie wymyślić nic oryginalnego, ponieważ cały czas będą podążały tradycyjnymi schematami.

Co robić by rozwijać kreatywność?

  • Ćwicz swoją wyobraźnię.
    • Wymyśl – jak w zaskakujący sposób można połączyć ze sobą różne smaki, faktury, materiały.
    • Wymyśl niesamowitego stwora i zbuduj go z dostępnych w kuchni produktów
  • Odkrywaj na nowo - weź do ręki przedmiot, którym posługujesz się, na co dzień i spróbuj zbadać go różnymi zmysłami.
  • Wymyślaj nowe słowa analizując różne przedmioty, reklamy, ich kształt i kolor
  • Wymyślaj zdania, w których występuje jedna samogłoska lub nie występują pewne litery. Spróbuj tworzyć zdania, w których występują tylko wyrazy jedno lub dwu-sylabowe. Zagraj w skojarzenia.
  • Zastanów się nad nowym zastosowaniem przedmiotów codziennego użytku (Już dziś popatrz innymi oczami na: krzesło, gąbkę, odkurzacz czy piłkę)
  • Stawiaj pytania i badaj rozwiązania; mierz, waż, mieszaj i łącz.

W trakcie wykonywania ćwiczeń lub tuż po, spisujcie, fotografujcie i nagrywajcie pomysły i efekty swoich „badań”. Podzielcie się swoimi spostrzeżeniami z bliskimi. W ten sposób zawsze znajdziecie punkt wyjścia do kolejnych wypraw w nieznane. Będziecie mieli okazję nie tylko rozwijać kreatywność własnego dziecka, ale także uczestniczyć w zabawie, która naprawdę Was interesuje i angażuje.

Michalina Gajewska, Psycholog Dziecięcy