Piramida zdrowego żywienia ustali zdrową dietę dla dzieci

Piramida żywienia to graficzne przedstawienie właściwych proporcji pomiędzy różnymi grupami produktów żywnościowych, jakie każde dziecko i dorosły powinien mieć w swoim dziennym jadłospisie. Jej interpretacja jest bardzo prosta: To, co powinniśmy jeść najczęściej znajduje się u podstawy piramidy żywienia (najszerszy obszar). To, czego w naszym codziennym jadłospisie powinno być w najmniejszych ilościach znajduje się na czubku (najmniejszy obszar). Wielkość każdego z poziomów piramidy obrazuje nam zatem częstotliwość spożywania poszczególnych grup produktów żywnościowych. Dzięki temu, ten z pozoru nieskomplikowany rysunek doskonale tłumaczy właściwe proporcje pomiędzy produktami spożywczymi, jakie występują w prawidłowo zbilansowanej diecie.

W naszej piramidzie żywieniowej na samym jej dole znajduje się aktywność fizyczna. Postarajmy się, aby codzienny ruch dziecka nie kończył się jedynie na lekcji wychowania fizycznego, ale aby znalazło również czas i upodobanie w uprawianiu różnych sportów.

U podstawy piramidy znajdują się produkty zbożowe, takie jak kasze, ryż, pieczywo, makarony i ziemniaki. Produkty z tej grupy powinny występować w diecie dziecka w każdym posiłku w ciągu dnia. Są one źródłem węglowodanów złożonych, czyli takich składników pokarmowych, z których nasz organizm czerpie niezbędną do właściwego funkcjonowania energię. Dodatkowo zawierają korzystnie działający na nasz przewód pokarmowy błonnik pokarmowy oraz wiele witamin i składników mineralnych.

Kolejny poziom piramidy to warzywa i owoce. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca 5 porcji. Starajmy się, aby nie zabrakło ich w codziennej diecie naszych pociech.

Pnąc się w górę naszej piramidy na kolejnych poziomach znajdują się mięso, ryby, jaja oraz produkty nabiałowe. Wszystkie są źródłem bardzo istotnego z punktu widzenia intensywnego wzrostu organizmu dziecka pełnowartościowego biała. Poza tym produkty mięsne, jaja zawierają dużo żelaza, niezbędnego składnika krwi, zaś mleczne dostarczają nam wapń, który jest budulcem kości i zębów.

Jeżeli chodzi o słodycze, czy słone przekąski na nie również jest miejsce w dobrze zbilansowanej diecie. Zdrowe odżywianie to również smaczne odżywianie. Możemy pozwolić małemu smakoszowi na odrobinę słodkiej przyjemności – ważne jest, aby zachować w tym umiar i rozsądek, tak aby słodycze nie stały się podstawą żywienia dziecka. Z naszej strony polecamy pyszne żelki JOJO, które oprócz tego że mają pyszny smak zachęcają swoimi fantazyjnymi kształtami i kolorami, dzięki czemu ich jedzenie sprawi dziecku również dużo radości i zabawy.